Voortaan geen extra kosten meer mogelijk voor elektronische betalingen

Vanaf 9 augustus 2018 mogen handelaars, vrije beroepen, maar ook gemeenten en andere overheidsdiensten geen kosten meer aanrekenen voor elektronisch betalen met debetkaarten (zoals Bancontact, Maestro, V-pay) en kredietkaarten (Mastercard, Visa, American Express, Diners Club, …). Die regeling geldt zowel voor betalen in de winkel als voor betalen op het internet. Onder een bepaald bedrag (bvb. 15 euro) mag een handelaar wel betalingen met de kaart weigeren, maar daarover moet hij de consument vooraf wel duidelijk informeren (bvb. met bordje in de winkel). Cash geld is een wettelijk betaalmiddel en een verbruiker moet daarmee altijd kunnen betalen tot een maximum bedrag van € 3 000. In het Sociaal Huis van Wichelen werden ook voor de nieuwe regelgeving geen kosten aangerekend voor elektronische betalingen voor producten of diensten waaraan een kostprijs verbonden is. 

Wie merkt dat een handelaar of overheidsdienst toch kosten aanrekent voor kaartbetalingen, mag de betrokkene daarop aanspreken en zeggen dat dit niet in overeenstemming met de nieuwe regelgeving is. De FOD Economie organiseert een meldpunt via http://meldpunt.belgie.be.