

Uw GSM zal nog gedurende 1 tot 3 uur blijven functioneren (zorg ervoor dat uw GSM is opgeladen), voor telefonie, SMS en 2G, zelfs als u zich in het dekkingsgebied bevindt van een antenne dat wordt afgeschakeld van het stroomnet. Het verschil in mogelijke tijdspanne (1 tot 3 uur) is te verklaren doordat de ene mobiele operator meer autonomie heeft voorzien dan de andere; het aantal oproepen heeft ook een invloed op de autonomie van de antenne.
Let wel: Het kan zijn dat u niet wordt afgeschakeld van het elektriciteitsnetwerk en na 1 tot 3 uur toch niet meer mobiel kan bellen omdat de GSM-antenne zich bevindt in een gebied dat wel wordt afgeschakeld. Ook omgekeerd: het kan gebeuren dat u zonder problemen kan blijven mobiel bellen zelfs al bent u thuis van het stroomnet afgeschakeld.
Nadat de stroom opnieuw is aangeschakeld kunnen voor bepaalde uitgevallen basisstations manuele interventies vereist zijn zodat u niet onmiddellijk opnieuw terug mobiel kan bellen.
Tips:
Indien u klant bent bij een kabeloperator (Telenet, Voo, Numéricable) of een operator (Scarlet, KPN Belgium met Snow, EDPNET, …) die gebruik maakt van een router via xDSL- technolgie voor vaste telefonie zal u, van zodra de stroom thuis uitvalt, niet meer kunnen bellen.
De analoge telefoonlijnen van Belgacom zullen ongeveer 4 uur blijven functioneren. Dat is enkel het geval als je een niet-draadloos toestel gebruikt.
Let op: voor telefonie via de kabel kan het zijn dat zelfs indien u over stroom thuis beschikt (omdat essentiële componenten zich bevinden in naburige straten die wel afgeschakeld zijn) uw vaste telefoon toch niet meer werkt.
Nadat de stroom opnieuw is aangeschakeld kunnen manuele interventies vereist zijn door operatoren waardoor u niet onmiddellijk kan bellen. Ook moet alle eindapparatuur zich terug connecteren wat tijd zal vergen. Het is raadzaam om even te wachten vooraleer uw eindapparatuur opnieuw in te schakelen om te bellen.
Indien u woont in een gebied dat wordt afgeschakeld, zal uw Internet thuis niet meer werken.
Let op: voor Internet via de kabel kan het zijn dat zelfs met stroom (omdat essentiële componenten zich bevinden in naburige straten die wel afgeschakeld zijn) uw Internetverbinding niet meer werkt.
Nadat de stroom opnieuw is aangeschakeld kunnen manuele interventies vereist zijn door operatoren waardoor je niet onmiddellijk kan internetten. Ook moet alle eindapparatuur zich terug connecteren wat tijd zal vergen. Het is raadzaam om even te wachten vooraleer uw eindapparatuur opnieuw in te schakelen om te internetten.
Op volgende link http://bipt.be/nl/consumenten/faq/list/44-stroomonderbrekingen-winter-2014-2015 kan u nog meer antwoorden vinden op een aantal vragen over de impact op het functioneren van telecomdiensten in geval van geplande stroomonderbrekingen.