Online infosessie V-test (nieuwe energieleverancier)

Na het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier moeten alle gedupeerden op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Dit doe je best voor 6 januari 2022 om de duurdere noodtarieven van netbeheerder Fluvius – die momenteel instaat voor de levering van aardgas en elektriciteit – te vermijden.

Hoe stap je over naar een nieuwe energieleverancier?

  • Je moet zelf een nieuw energiecontract afsluiten. Dit doe je best voor 6 januari 2022.
  • Om een nieuwe energieleverancier te vinden kan je beroep doen op de V-test van de VREG. Dit is een objectieve prijsvergelijkingswebsite die een volledig overzicht geeft van de beschikbare contracten van verschillende energieleveranciers.
  • Bekijk dit met de nodige aandacht en hou niet alleen rekening met de prijs, maar ga ook aandachtig de bijhorende voorwaarden na! Ga zeker en vast ook na of de energieleverancier bereid is om het nieuwe contract met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf de dag van het faillissement. Zo zal er geen vergoeding moeten betaald worden aan Fluvius, maar wordt meteen overgestapt op het contract met de nieuwe leverancier. Opgelet, niet elke leverancier gaat op die vraag in!

Online infosessie

Burgers die advies willen of met vragen zitten over de V-test, kunnen hierover een online sessie meevolgen georganiseerd door Woonplus, in samenwerking met Zero Emission Solutions. Aan de hand van een live-simulatie tonen wij je hoe de V-test werkt, welke informatie je daarvoor nodig hebt, waar je allemaal op moet letten, ….

De infosessie gaat door op maandag 20 december en start om 19u30. Deelname is volledig gratis en vooraf inschrijven is niet nodig. Je kan deelnemen door op deze link te klikken: Deelnemen aan infosessie V-test (20/12).

We raden je aan om deze link op voorhand eens te testen. Lukt het niet? Neem dan contact op met Woonplus: woonplus-lww@laarne.be of 0470 88 07 76. Je kan hier alvast ook een korte handleiding vinden: STAPPENPLAN OPENEN LINK MS-TEAMS. 

Wens je persoonlijke begeleiding? Maak dan een afspraak met het woonloket van je gemeente: 052 43 24 19 (Anne Roos).

Wat moet je nog weten?

  • Indien je maandelijkse betalingen aan Vlaamse Energieleverancier via domiciliëring verliepen, dan raden we je aan die zo snel mogelijk stop te zetten. Bovendien voorziet de Wet ter bescherming van de consument het recht om tot 8 weken na inning van de domiciliëring het bedrag terug te vorderen. Dit verloopt via je eigen bank. Meer info vind je op de website van Febelfin.
  • Indien Vlaamse Energieleverancier je nog geld verschuldigd is, kan je een aangifte van schuldvordering doen via de website van regsol (Centraal Register Solvabiliteit). Dit kan tot 7 december 2022.
  • Heb je een elektriciteitscontract via de groepsaankoop bij Lampiris? Dan is er geen probleem. Enkel wie een contract heeft bij Vlaamse Energieleverancier is getroffen.
  • Let op voor phishing via mail of telefoon.

 Meer informatie: