Identiteitskaart

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je jouw identiteit ook online kunt bevestigen en documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij jou te hebben.

De geldigheidsduur van de Belgische identiteitskaart is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw identiteitskaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij de dienst bevolking van jouw gemeentebestuur een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst bevolking. Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe aan te vragen.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:

  • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
  • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam of geslacht verandert
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal

Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij de dienst bevolking.

Opgelet!  Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Afhalen

2 tot 3 weken na de aanvraag, krijg je per briefbericht de melding dat jouw eID klaarligt. Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.

Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt de pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken. Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

Kinderen die binnenkort 12 jaar worden en geen geldige kids-ID hebben, krijgen een tweetal maanden voor hun verjaardag een uitnodiging om een identiteitskaart aan te vragen. De nieuwe identiteitskaart mag weliswaar pas afgehaald worden als het kind al 12 jaar is geworden.

Mee te brengen bij de aanvraag

  • jouw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest

Mee te brengen bij het afhalen

  • jouw oude identiteitskaart
  • de brief die je thuis kreeg na de aanvraag, waarop jouw pin- en pukcode vermeld staan

Kostprijs

ProcedurePrijsAflevertijdAfleveringsadres
Normaal€ 282 tot 3 wekendienst bevolking, Oud Dorp 2, Wichelen 
Spoed€ 1431 werkdag
(aanvraag vóór 15u)
dienst bevolking, Oud Dorp 2, Wichelen
Extreme spoed (levering Brussel)€ 174- 4u30 na aanvraag, bij aanvraag vóór 15u
- volgende werkdag, bij aanvraag nà 15u
FOD Binnenlandse Zaken
Park Atrium
Koloniënstraat 1
1000 Brussel

Pin- en pukcode

Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt de kaartproducent de codes naar de burger. Indien men de pincode (en pukcode) niet meer kent en niet meer in het bezit is van het ontvangen document kan men nieuwe codes aanvragen bij de dienst bevolking van de gemeente maar de aanvraag kan ook gebeuren via de website van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken. De nieuwe codes worden dan binnen de drie weken verstuurd naar de gemeente.

Voor de aanvraag van de nieuwe codes hoeft men dus niet meer naar de gemeente. Dat is wel nog nodig om de nieuwe pincode in dienst te stellen.

Kostprijs duplicaat codes: € 5. 

Certificaten op de identiteitskaarten

De certificaten op de identiteitskaarten laten burgers toe om gebruik te maken van online overheidsdiensten zoals TaxOnWeb en om digitale handtekeningen te zetten.

Ook voor het gebruik van de app Itsme is de activatie van de certificaten nodig op de identiteitskaart.

Wanneer er nieuwe certificaten aangemaakt worden op een reeds actieve identiteitskaart dient te burger op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Meer informatie over identiteitsdocumenten

Downloads

Naar top